لغات و اصطلاحات ژئوفیزیک1

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.

مکالمات: مکالمه ششم: دکتر

 

مکالمات:   

     مکالمه ششم: دکتر

       At the doctor's clinic

روزبه خیر ؛من یک  وقت قبلی می‌خواهم

Good day ; I want to take an appointmant
آیا وقت قبلی گرفته‌اید؟

Have you already taken appointment?

Have you already had appointment?خ


مشکل شما چیست؟

What's your problem?

What's the matter with you today?
در حقیقت همه بدنم درد می‌کند

As a matter  of fact , I'm aching through out my body

In fact , I'm aching through out my body

As a matter  of fact , I'm aching  all through my bodyخ

In fact , I'm aching all through my bodyخ

As a matter  of fact ,My hole body is aching

In fact , My hole body is aching


سردرد دارم

I have headache

My head is aching.

خوابتان چگونه است

How is your sleep ?
دیشب  نخوابیده ام

I have bad sleep last night

I was sleepless last night  

ness =ی

cool خنک

cooler خنک کننده

cold سرد

chilly  تگری

freeze=ice

احساس تگری = احساس لرز

آیا  تب و لرز داشته اید؟

Did you have fever and chills?

I feel fever and chills.

چاییدن chills

کشور شیلی chilly

love fever تب عشق   


حالت تهوع دارم

I have nausea

I fell nausea

 nau+sea=nausea

کدnausea:

 وقتی در دریا sea سوار ناوی بشی ودریا زده بشی وحالت تهوع بهت دست بده !

نازی ها حات تهوع داشتند !


دیشب استفراغ کردم

I vomitted last  night

vomit(ed)     vomitted
اشتها یتان چطور است؟

How is your appetite?


اشتها‌هایم را از دست داده ام ؛بد نیست خوب است 

I've lost my appetite . Not bad ,good
هاظمه  شما چگونه است ؟

How is your digestion ?

-فعل با قاعده digest به‌معنای هضم کردن؛  هم برای دستگاه گوارش و هم برای هضم مطالب  به کار می‌رود .

 سوء هاضمه دارم

I have indigestion

-
digestion با d شروع مشود برای منفی کردن از in استفاده می‌کنیم indigestion 

مثل مستقیم  direct  غیرمستقیم indirect
اوضاع شکمتان  چطور است؟( اوضاع مزاجی شما چگونه است )

How is your defecation?

 

How is your bowel movement?

--دفع کردن مدفون کردن =defecate
روده =bowel
حرکت روده = bowel movement


اسهال دارم

I have diarrhea.

diarrhea=دای ریا ... دایره ای دایره ای!

یبوست دارم

constipation = کانس تی پیشن

I have constipation
چشم‌ها و بینی  ام آبریزش دارند

My eyes and nose are watering

My eyes and nose are running

My  eyes   ,nose is running

-به علت وجود کاما یکی حساب مشود

-معنای دوم run دویدن است
آیا سرفه می‌کنید؟

Do you cough?

cough هم‌اسم است و هم فعل به‌معنای سرفه کردن


آیا عطسه می‌کنید؟

Do you sneeze ?
دهانتان را باز کنید بگویید آ .( زبانتان را نشان دهید)

Open your mouth say AAH

Show (me) your tongue
گلو درد دارم

I have sore throat.

sore+ throat=sore throat   =گلو +زخم

 


اجازه بدهید نبض و فشار خون شما را چک کنم

Let me check blood pressure

Let me take blood pressure

Let me check pulse

Let me take pulse

-  فشار

pressure

pressure cooker  زود پز

نبض و فشار خون شما بالا پایین است

your blood pressure is high/low

your pulse is high/low


من تعداد ی قرص آمپول کپسول سرم شیاف شربت قطره برای شما تجویز می‌کنم

I prescribe some tablets/ pills/injections/capsule/drip/suppositors/ /syrup/drops

 -تجویز کردن=prescribe

prescribtion= نسخه

b  ------> p

scribtion ------>scription

 script  = نوشته

hand script  = دست نوشته های کتاب های خطی

 

 ENقرص دراز  tablets 

 AMقرص گرد  pills

 تزریق کردن inject

تزریق کننده injector

آمپول injection

drip سرم

drop = قطره چون  سرم  قطره قطره می آد

 

شیاف  suppositors

squash شربت خوردنی

 cherry squash شربت آلبالو

   شربت دارویی وشربت های سفتی که رو کیک می ریزن syrup

   شربت سینه cough syrup

drops قطره

من دوتا آزمایش برای شما تجویز می‌کنم آزمایش خون -آزمایش ادرار
متأسفانه باید شما بستری شوید

meaning of gonna, wanna, outta, gotta

معنای اصطلاحات عامیانه شهری (The Urban slang )

 gonnaمیخوام،, wannaمیخوام،, outtaبیرون،, gotta باید

http://www.urbandictionary.com  :منبع

  

outta=out of

out of=بیرون از-خارج از 
مثال:          
get outta my way!
از سر راهم برو کنار! 
 
gonna=Going To
wanna= want to
gotta :
1-gotta  =got to==have to
2-gotta =Have you got a
I gotta go now.=I have to go now.

من باید در حال حاضر بروم.

Gotta ciggie?=Have you got a cigarette?
آیا شما سیگار می کشید؟

معنی لغات واصطلاحات انگلیسی به فارسی

کمی بعد از ساعت 8

shortly after eight

 لغزنده

slippery

 مه‌آلود

foggy

نامه در نهم ماه ژوئن فرستاده شد

the letter was mailed on the ninth of June

مدرسه شبانه روزی

boarding school

باستان‌شناسی

archaeology

معماری

architecture

روز پدر

Father's Day

آوریل

April

می

May

تا

until

ثانیه

second

کم سن و سال

Under age

 نوه

grandchild

نوه دختری

granddaughter

آیا ممکن است چند جای دیدنی را به ما نشان دهید

?Could you show us some of sights

شاگرد

apprentice

هنرمند نقاش

artist

چقدر

How much?

خیاط

dressmaker

  راننده

driver

قصاب

butcher

کابینت ساز

cabinetmaker

پسر برادر یا خواهر

nephew

دختر برادر و خواهر

niece

قفل‌ساز

locksmith

پستچی

mailman

کارگر راه‌آهن

railroad man

دامپزشک

veterinarian

پیشخدمت گارسون زن

waitress

بزرگراه شاهراه

highway

گشت بزرگراه

highway patrol

برادر

brother

پسر عمو و خاله - دخترعمو و خاله‌

cousin

من بالای 18 سال دارم

I'm over 18

از اینجا چند ایستگاه راه است

How many stops is it from here?

من... هستم

I'm..

من در... بازی می‌کنم

I play...

آیا شما به ...می‌روید

Are you going to...?

قایق پایی

pedal boat

قایق بادبانی

Sailboat

یارد

Yard

مایل دریایی

Nautical mile

با بهترین آرزوها برای شما

All the best

لطفاً 1 صندلی استخر( چتر) بدهید

A deck chair(umbrella);please.

محل کنترل اسباب

baggage check area

میلیون

million

دندانپزشکی

dentistry

اقتصاد

economics

50

fifty

60

sixty

6

six

7

seven

آفتاب خورشید

Sun

طلوع آفتاب

sunrise

تراژدی

Tragedy

تک‌نوازی و یولن

Violin recital

در روز پنجم این ماه

on the fifth of this month

پانزدهم

fifteenth

شانزدهم

sixteenth

به کجا

where (to)?

دانشکده فنی

technical college

دانشگاه

university

چه کسی این تابلو را نقاشی کرده است

Who painted this picture?

No smoking

ممکن است این را برایم ترجمه کنید

Would you please translate this for me?

فیلم سینمایی

Feature film

فیلم

Film

آیا برای امروز عصر بلیت دارید

Are there still tickets available for this evening?

از آن بعدازظهر خوب بسیار ممنونم

Thanks very much for the nice evening.

معجون

 sundae

شیرینی

Sweets

خیلی داغ

Too hot

خیلی سرد

Too cold

موزه

Museum

 کلانتری

police station

آیا می‌توانم با اتوبوس به آنجا بروم

can I get there by bus?

کرایه چقدر است

How much is the fars to..?

چه مدت در... می‌مانیم

How long will we stay in....?

بنای یادبود

Memorial

موزه

Museum

آیا این است

Is this...?

قبرستان

Cemetery

کلیسا

Church

خانه کشاورز

Farmhouse

آتش‌نشانی

Fire department

اداره اشیاء گمشده

Last and found office

خیابان اصلی

Main street

من می‌خواهم ...را ببینم

I 'd like to see the

لطفاً صورت‌حساب جدا بدهید

Separate checks , please.

من سردم است

I'm cold

هوا خوبخواهد ماند

It's going to stay nice

دندانپزشک

dentist

پزشک

doctor

عمو دایی

uncle

همسر

wife

پدر زن و پدر شوهر

father-in-law

او بزرگ‌تراست

He's older

ما در روز دوازدهم ماه اوت رسیدیم

We arrived on the twelfth of August

عید پاک

Easter

کریسمس

Christmas

فوریه

February

مارس

March

فعلاً

for the time being

می‌خواهم 1 اتومبیل کرایه کنند

I'd like to rent a car

وکیل

lawyer

کتابدار

librarian

مغازه عتیقه فروشی

Antique shop

نگارخانه

Art gallery